Testowanie kontekstu rozmowy chatbota

Chatbot stworzony jest głównie po to, aby móc rozmawiać z człowiekiem. W skład tego wchodzi prowadzenie zwykłej rozmowy, pomoc w rozwiązaniu problemu (np. wyszukanie odpowiednich treści w aplikacji), odciążenie konsultantów, dokonanie zmiany statusu produktu oferowanego przez instytucję finansową itd. 

Sam proces nauki języka przez bota to nie wszystko. Oprócz poprawnego rozpoznawania wpisywanych zdań, każdy bot musi umieć prowadzić rozmowę tak, aby odpowiedzieć na zestaw pytań danego użytkownika, ewentualnie prowadzić tą rozmowę tak, aby użytkownik osiągnął zamierzony cel. Niniejszy artykuł proponuje strategię, która umożliwi testowanie wybranych problemów rozumienia kontekstu przez chatbota.

 

1. Zrozumienie kontekstu przez Bota

Każdy chatbot jest z natury inteligentny w rozumieniu programistycznym. Jest zdolny do wykazania pewnego poziomu inteligencji poprzez wykorzystanie technologii takich jak: uczenie maszynowe, big data, przetwarzanie języka naturalnego itp. Zrozumienie kontekstu przez bota jest dość trudnym dla niego aspektem. Aby to osiągnąć, bot musi analizować nie tylko słowa, ale także dane wejściowe jak czas, liczba, kwota, 4 ostatnie znaki karty, 3 ostatnie znaki numeru telefonu, dzień, data, historia rozmowy, ton, struktura zdania itp. [1] Istnieją zdania w każdym języku, które są bardzo trudne dla bota do zrozumienia:

  • Chce zamówić pizzę, nie obiad,
  • Chcę herbatę, nie kawę
  • Świetnie! Już pół roku na to czekam i nic!

 

Więcej >>

 

Referencje

[1] https://marcinkordowski.com/co-sprawia-ze-bot-jest-tak-inteligentny/

[2] http://testerzy.pl/baza-wiedzy/podstawy-strategii-testowania-jezyka-chatbota

 

Marek Żukowicz jest absolwentem matematyki na Uniwersytecie Rzeszowskim. Jest testerem oprogramowania w firmie Ailleron. Jego zainteresowania skupiają się wokół testowania, matematyki, AI, zastosowania modeli matematycznych w procesie testowania. 

Izabela Czech studiuje zarządzanie w Wyższej Szkole Zarządzania i Bankowości w Krakowie, specjalność reklama i grafika komputerowa. Jest testerką oprogramowania w firmie Ailleron. Jej zainteresowania dotyczą testowania oprogramowania, biografii znanych osób oraz tematów związanych z II wojną światową.

 

CZYTAJ część 1. "Podstawy strategii testowania języka Chatbota" >>

 

 

 

Najbliższe terminy szkoleń

 

17-18 października - Katowice

Testowanie wydajności


17-18 października - Kraków

Administracja JIRA na poziomie projektowym


24-25 października - Kraków

Od Testera do Managera


24-25 października - Kraków

Dobry Przypadek Testowy - Laboratorium

 

Partnerzy

Narzędzia testerskie